Ta kontakt med oss

Örebro län drabbas av höjd bensinskatt – ”stora negativa privatekonomiska effekter”

Bensin-Diesel-Tanka

Samhälle

Örebro län drabbas av höjd bensinskatt – ”stora negativa privatekonomiska effekter”

Örebro län drabbas av höjd bensinskatt – ”stora negativa privatekonomiska effekter”

I år drabbas drygt vart tredje bilhushåll i Örebro län av en skattehöjning på bensinen med minst 390 kronor.

Sedan 2014 har skatten på årstanken för dessa hushåll ökat med minst 1 780 kronor, vart tredje bilhushåll i Örebro län drabbas av en höjning med minst 390 kronor i bensinskatt.

Skattebetalarna har med hjälp av en specialbeställning från SCB tagit reda på hur regeringens bensinskattehöjningar påverkar landets hushåll. Den bild som framträder visar att hushållen i Örebro län drabbas hårt av skattehöjningarna.

Lekeberg och Askersund drabbas hårdast

Bland länets kommuner drabbas bilhushållen i Lekeberg och Askersund hårdast av skattehöjningarna på drivmedel. I de kommunerna kör 49 respektive 43 procent av alla bilhushåll mer än 2 000 mil om året. Dessa hushåll har sammantaget betalat minst 3 620 kronor mer i skatt 2015-2017. Lekeberg har tillsammans med Krokom landets högsta andel hushåll som kör mer än 2 000 mil per år.

– Behöver du bilen i vardagen och åker långa sträckor så slår drivmedelsskatterna förfärligt hårt, och tyvärr urholkar detta ytterligare drivkrafterna till arbete. Det handlar om brutna vallöften, dålig insikt i människors vardag och ett redan överbeskattat trafikslag, säger Skattebetalarnas chefsekonom Sofia Linder.

Ytterligare 24 öre alternativt 21 öre per liter

Vid årsskiftet 2017 höjdes skatten på bensin med ytterligare 24 öre litern och på diesel med 21 öre. Detta till följd av att regeringen från och med i år infört en ny automatisk årlig uppräkning av skatten på drivmedel som löper på utan att den behöver godkännas av riksdagen. Den medför att Sverige är på rask väg mot att få världens högsta bensin- och dieselskatt.

– Sedan regeringen tillträdde hösten 2014 har bensinskatten höjts inte bara en, utan tre gånger. Sedan tillkommer även höjd fordonsskatt, kilometerskatt och det nya bonus-malus systemet som alla drabbar bilister. Det är en politik som får ytterst begränsade effekter på miljön men stora negativa privatekonomiska sådana, i synnerhet för dem som bor på landsbygden och för dem med låga inkomster, säger Sofia Linder.

Tryck för att kommentera

Fler artiklar om Samhälle

Toppen