Mat på nätet lyfter restaurang i Örebro

· Publicerad: 24 oktober 2013 · 12.38.

Miram Moustafes och hans son Mikael har drivit restaurang Solbaren i 15 år som erbjuder pizza, kolgrill och kinamat. När han 2009 anslöt sig till OnlinePizza.se såg han en ökad tillväxt av kunder som då köpte sin mat via nätet. Redan första året sålde han mat för nära 750 000 kronor. Andelen kunder som använder nätet för att beställa och få maten hemlevererad har stadigt ökat och står idag för runt 80 procent av försäljningen. I år väntas Solbaren sälja mat via via nätet för nära 2 miljoner kronor.

– Bra mat i kombination med försäljning via nätet och hemleverans har verkligen ökat min försäljning. Det marknadsför sig självt, jag har inte gjort reklam på 2-3 år, berättar Miram Moustafes.

Annons ▾

– Många tror att e-handel mest passar för böcker, filmer och kläder, men det funkar lika bra för färdiglagad mat. Med hjälp av nätet säljer vi över 1000 måltider varje månad och kunderna älskar att kunna beställa och betala för sin mat via nätet, säger Miram Moustafes.

Via tjänsten OnlinePizza.se har Restaurang Solbaren en egen hemsida där kunderna kan gå in och beställa och betala sin mat och sedan få den hemkörd. Nyligen lanserades även en mobil app för smartphones med samma funktionalitet vilket gör att kunderna kan sköta sina beställningar från sin mobiltelefon.

– Med appen gör vi det ännu enklare för våra kunder att beställa sin mat. Många gör det på vägen hem när de sitter på bussen och kommer då hem samtidigt som maten levereras. Vi säljer som mest under helger, då är det bra tryck i nätet, säger Miram Moustafes.

OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och levererar runt 8 000 måltider per dag från över 1000 anslutna restauranger över hela landet.

– Hemleverans av mat växer snabbt i Sverige, det är Restaurang Solbaren i Örebro ett tydligt exempel på. En viktigt orsak till tillväxten är att det blir allt vanligare med hushållsnära tjänster. Många familjer prioriterar tid tillsammans framför hushållsarbete, säger Anders Signell, VD för OnlinePizza.se.
Källa: OnlinePizza.se

FIKK - För att alla behövs
Läs också