Premiär för Helix när Liseberg öppnar för säsongen

Skriv ut

Det var i oktober 2012 som nyheten tillkännagavs: Liseberg skulle bygga en ny berg- och dalbana. Och inte vilken berg- och dalbana som helst, utan en bana i absolut världsklass.

Intresset under byggtiden har varit enormt. Tusentals ivriga berg- och dalbaneälskare har följt projektet dag för dag i sociala medier. Vid två tillfällen har det arrangerats rundvisningar på byggplatsen och hundratusentals har redan åkt banan virtuellt på nätet.

Helix är utan konkurrens Lisebergs största attraktionssatsning någonsin. Med en prislapp på 240 miljoner kronor och en byggtid på cirka ett och ett halvt år är Helix en rekordinvestering. Resultatet är en 1,38 km lång berg- och dalbana som innehåller alla de element som en berg- och dalbanefinsmakare kan önska sig. Den 2 minuter långa åkturen har två accelerationszoner och tågen kommer upp i en hastighet av 100 km/tim. Längs vägen är passagerna upp och ner sju gånger, och det bjuds på bland annat en Pretzel loop, en Zero-g-roll, en Heartline roll, en inverterad Tophat och flera S-kurvor. Resultatet? En åktur som resulterat i toppbetyg av en enhällig testpatrull.

– Helix är en berg- och dalbana med extra allt! Den är inte högst, längst eller snabbast i världen, men den bjuder på den perfekta åkupplevelsen, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Helix2

Intresset för att få åka den färdiga berg- och dalbanan har varit så stort så att de internationella organisationerna för berg- och dalbaneentusiaster har stått på kö för att boka resor till Liseberg. Redan till onsdagens pressvisning av Helix var 109 entusiaster från European Coaster Club på plats.

– Helix är en jätteinvestering för Liseberg, men vi är ganska säkra på att det kommer betala sig. Inte bara för Liseberg, utan för Göteborg som resmål, säger Andreas Andersen.
Foto: Liseberg.se

Det är inte ofta vi skriver om saker utanför vårt Örebro, men när speciella saker dyker upp då kan vi inte hålla fingrarna borta från tangentbordet.

Comments are closed.