Positiv turistekonomisk analys av SM-vecka vinter 2015

· Publicerad: 9 april 2015 · 12.16.

På uppdrag av Örebro kommun och Riksidrottsförbundet har en turistekonomisk analys gjorts av SM-vecka vinter 2015.
Analysen innehåller bland annat antalet besökare, ekonomisk omsättning och nöjdhet med arrangemangen och visar ett positivt resultat.
En medierapport har också tagits fram.

Den största SM-vecka vinter någonsin
SM-vecka vinter i Örebro var den största hittills, 24 idrotter deltog med fler än 2 500 aktiva och 149 svenska mästare korades. 52 000 besökare gjorde över 90 000 besök på evenemanget.

Annons ▾

– Bra genomförda tävlingar med stor publik och en inbjudande stad fylld med aktiviteter på gator och torg. Örebro kommun och idrotten har verkligen visat att Örebro är en mycket bra evenemangsstad, säger Per Bergljung, Riksidrottsförbundet.

Turistekonomisk omsättning
Besökande på SM-vecka vinter i Örebro omsatte totalt 34,2 miljoner kr. Det motsvarar en teoretisk sysselsättningseffekt på 26 årsarbetare inom besöksnäringen. SM-vecka vinter i Örebro nämndes i 2 162 artiklar, dessa artiklar skulle haft ett samlat annonsvärde på över 60 miljoner kronor.

SVT direktsände 81 timmar och 15 minuter från SM-veckan, totalt beräknas dessa sändningar ha genererat närmare 38 miljoner tittare, högsta antalet samtidiga tittare var 810 000.

– Att genomföra stora evenemang är bra för Örebro. Besöksnäringen är en viktig bransch som skapar jobb i vår kommun. Vi får också en chans att visa vilken intressant och attraktiv stad Örebro är. Jag vill också passa på att tacka alla de som deltagit i arbetet för att göra detta möjligt, över 1 500 funktionärer och volontärer ställde upp och gjorde ett fantastiskt arbete, säger Lena Baastad (S), Kommunstyrelsens ordförande.
nlkiyf4vihnu5bizbjzq

FIKK - För att alla behövs
Läs också