Oro bland föräldrar inför skolavslutningen

Skriv ut Mer

I en undersökning* som Sifo genomfört, på uppdrag av IQ, bland 1000 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar 3 av 10 att de är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen.

Drygt 9 av 10 (92 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att ungdomar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.

– Skolavslutningen är ett tillfälle då det dricks mycket alkohol bland ungdomar. Som förälder är det viktigt att man engagerar sig i vad ens tonåring planerar att göra och är tydlig med vad som gäller kring alkohol, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

I slutet av april skickade IQ hem boken Tonårsparlören till 98 000 tonårsföräldrar med barn som fyller 14 år under 2015. Tonårsparlören syftar till att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar och innehåller bland annat kapitel som ”Hur pratar man om alkohol?”, ”Bjuda hemma?”, ”Köpa ut?” och ”Festivaler”.

IQs fem tips till tonårsföräldrar inför skolavslutningen

1. Prata – Prata med din tonåring om skolavslutningen, vad ska de göra, vilka ska de träffa, var ska de vara osv. Berätta hur du ser på alkohol, tider osv.

2. Köp inte ut alkohol
 – Om du som förälder köper ut alkohol till ditt barn ”visar” du att det är ok att de dricker. Risken att ditt barn råkar illa ut ökar också.

3. Prata med äldre syskon och kompisar – Berätta för äldre kompisar och syskon att du förväntar dig att de inte köper ut alkohol.

4. Håll kontakten 
- Det är bra att bestämma en tid under kvällen då ni kan höras av på telefon. Det är även bra att som förälder finnas tillgänglig.

5. Kom överens med andra föräldrar 
- Prata med andra föräldrar om hur de ser på alkohol, vilka tider som gäller för deras barn osv.

– Inför skolavslutningen är ett samtal om alkohol något jag rekommenderar alla föräldrar. Att prata med sin tonåring, äldre syskon och andra föräldrar om hur man ser på alkohol, vilka tider som gäller och när man exempelvis ska höras under kvällen är viktigt och visar att man bryr sig, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Comments are closed.