Stadstrafiken firar 100 år på lördag

I år är det hundra år sedan några företagsamma örebroare startade AB Bilvagnstrafik.

· Publicerad: 1 oktober 2015 · 16.50.

I år är det hundra år sedan några företagsamma örebroare startade AB Bilvagnstrafik.

En trädgårdsmästare Sandberg, en spannmålshandlare Liljestrand och en fröken Svensson bildade bolaget redan 1914 men på grund av första världskriget kom de igång först 1915.

Annons ▾

Med två bussar och fyra förare drog stadsbusstrafiken igång, inte helt utan svårigheter. Den första och då enda linjen gick mellan Södra station och Längbrotorg.
Sedan dess har det hänt en hel del. Stadsbusstrafiken har blivit en viktig och självklar del i Örebro.
Nu firar vi 100 år och satsar på minst 100 år till !

1915 Några örebroare gör ett första försök med busstrafik och startar AB Bilvagnstrafik. Första världskriget sätter käppar i hjulet. Bland annat så är det ont om reservdelar och brist på såväl gummi som bensin. Bensinpriset höjs snabbt och man tvingas blanda med fotogen.

1921 Det första försöket blir av olika anledningar en kortvarig historia. Den här gången går det bättre. AB Omnibus, även denna gång ett bolag som startas i privat regi, drar igång med två T-fordar. Hållplatserna var Norra kyrkan, Järnvägsgatan, Järntorget, Stortorget, Pumpkälltorget och Fabriksgatan.

1922 Nu tillkommer linjerna Skebäck – Väster och Järntorget – Adolfsberg.

1923 Dags för linjen Almby – Hjärsta.

1925 Nu föds linjen Rynninge – Eklunda.

1926 -1931 Linjer startas till Örnsro, Holmen, Karlslund, Lasarettet, Brickebacken, Mellringe, Hovsta, Ormesta och Norrmalm (nuvarande Norrby). Vagnparken sedan 1928 förnyas allt eftersom och består av 20 fordon, varav 12 i ordinarie linjetrafik. Det som har nämnts här på sidan är i stort oförändrat fram till krigsutbrottet 1939. Under krigsåren reduceras linjetrafiken. Företaget körs med endast fem bussar på sju linjer – varav två bussar hade fyra linjer att köra. Detta gäller fram till 1947.

1947 Bussbolaget övertas av staden – ny trafik och kommunalt bolag. Örebro Stads Trafik AB är sedan verksamt till 1989.

Busstrafiken i Örebro ingår i Länstrafiken Örebro sedan 1980-talet och drivs sedan1990-talet på entreprenad. Under 1990-talet och 2000-talet var Busslink huvudman för busstrafiken i Örebro i form av T-buss, Näckrosbuss och sist Busslink. I början av 2000-talet introduceras Citybussarna som trafikerar linjerna 11, 12 och 14. De går till områden med högt passagerarantal och trafikeras av ledbussar.

2009 Från och med oktober ansvarar Nobina för busstrafiken i Örebro. Samtidigt införs nya biogasbussar och en ny depå öppnas i Bettorp som ligger i norra Örebro.

2010 I april införs ett nytt linjenät. Tidigare har alla busslinjer mötts på Järntorget, där de även inväntat sin avgångstid. Nu finns i stället ett antal olika bytespunkter och tidtabellsregleringen sker vid ändhållplatserna. Detta ger snabbare resor genom staden. Järntorget byggs om under sommarhalvåret 2010 och det nya linjenätet genomförs därmed fullt ut från 2010, då vissa busslinjer åter börjar trafikera torget.

JUBILEUMSFEST FÖR HELA FAMILJEN PÅ JÄRNTORGET LÖRDAGEN DEN 3 OKTOBER KLOCKAN 11 – 15.

• 50-talsbuss på torget – kliv på och kika!

• Åk en sväng med dubbeldäckaren från 60-talet.

• Mats Gunnarsson, regionråd (mp) och ordförande i nämnden för samhällsbyggnad, håller tal.

• Vinnarna i skoltävlingen ”Framtidens buss” utses.

• Nobina bjuder på fika.

• Ansiktsmålning, ballongfigurer och målarverkstad.

• Tipspromenad.

Text:Länstrafiken Örebro
Bild: Örebro Stadsarkiv

FIKK - För att alla behövs
Läs också