Osynliga blixthalkan ger förrädiska vägar

· Publicerad: 22 november 2015 · 21.24.

I veckan väntas minusgrader över stora delar av landet, för den som kör oförberedd kan det sluta mycket illa.
Frosthalkan är särskilt lömsk – den är oftast helt osynlig vilket gör det mycket riskabelt på vägarna, speciellt om sommardäcken fortfarande sitter på. En undersökning från If visar att nära var femte bilist inte byter däck förrän datumet då de är tvungna.

Varje vintersäsong inträffar tusentals trafikolyckor och över 1 000 personer skadas allvarligt. Många av dessa olyckor är kopplade till isiga vägar. De senaste dygnens kalla nätter har lett till extra halt väglag. Det luriga med halkan är att den inte syns, men den finns där, långt innan datumet för krav på vinterdäck närmar sig.

Annons ▾

– Det är viktigt att man inte stirrar sig blind på vilket datum vinterdäcken måste på, utan istället fokuserar på väglaget, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Om man som bilist är extra uppmärksam på några viktiga saker minskar risken för att drabbas av olycka i trafiken när det råder halka och vinterväglag.

– Den första frosthalkan kommer ofta väldigt plötsligt. Det gäller att ta det lugnt på vägarna – framför allt på morgonen, efter nattens kyla, säger Dan Falconer.

Vägar längs med öppet vatten och alla broar är särskilt utsatta områden eftersom de kyls både underifrån och ovanifrån.

Det är inte bara om termometern visar minusgrader som det kan vara kallare på vägarna. I skuggiga skogspartier kan nattens kyla ligga kvar länge och fukten bli till is.

– Om det är någon plusgrad i luften, vägen är fuktig och vädret håller på att klarna upp finns det också stor risk för att vägbanan snabbt fryser när temperaturen sjunker. Det kan då bli dåligt väglag och väldigt halt, säger Dan Falconer.

Vid underkylt regn ska man vara extra beredd i trafiken.
– Underkylt regn fryser till is vid kontakten med vägbanan. Det kan uppfattas som vanligt blött regn, men i själva verket blir vägen blixthal. Man märker det genom att regnet fryser på vindrutan och att det inte längre skvätter kring däcken på bilen framför, fortsätter Dan Falconer.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. En tidigare undersökning visar att nära var femte bilist inte byter däck förrän datumet då de är tvungna.

– Att byta däck i tid och kontrollera dem ofta är det allra viktigaste för att slippa olyckor på vintern. Alla vinterdäck ska till exempel vara ungefär lika mycket slitna. Skulle det vara skillnad ska de bästa däcken sitta baktill för att undvika risk för sladd, säger Dan Falconer.

Förutom att den som kör med fel däck riskerar sin egen och andras säkerhet kan det även bli ekonomiskt kostsamt. Den som har sommardäcken på efter första december riskerar förhöjd självrisk på försäkringen vid en olycka.

If har samlat några tips för hur man upptäcker och hanterar blixthalka:
*Anpassa hastigheten till omständigheterna och håll tillräckliga avstånd.
*Ha bra belysning när mörkret faller, både för att se men även för att synas.
*Se till att all belysning på din bil fungerar.
*Använd bilbältet. Om olyckan ändå skulle vara framme är bilbältet alltid din bästa livförsäkring.
*Ha rätt däck på bilen. Många byter för sent, och rätt däck är en säkerhetsfråga.
*Kolla halkprognosen där du ska köra.
*Se till att din bil är rätt försäkrad.

FIKK - För att alla behövs
Läs också