Mopeden fyller 65 år – entusiasterna firade dagen på Stortorget i Örebro

Nyblivna pensionärer – på senare år något av en renässans samlades mitt i centrala Örebro

· Publicerad: 1 juli 2017 · 22.19.
Mopeden-65

Före det vi i dagsläget kallar moped, eller motorvelicoped så fanns den så kallade lättviktaren, ofta var det en påhängsmotor. Detta handlade om ett fordon som liknade en cykel, utrustad med en motor. Regelverket till detta var krångligt, trafiksäkerheten var tvivelaktig och ofta krävdes körkort.

Mopeden-65 år

Annons ▾

Kräver en lag och standardisering av mopeden

Rösterna höjdes efter andra världskriget och man krävde en ny standard, en lag för lätta tvåhjulingar med begränsad effekt, maxhastighet och trafiksäkerhetsmässigt goda bromsmöjligheter, ljus och tuta. Åldersgränsen skulle lagföras till minimiåldern 15 år.

Ny lag som är värd att fira – upphovet till en ny era

Juli 1952 så trädde en ny lag i kraft som kom att ändra vår trafikvanor, den nya mopedlagen sattes ikraft och fart på den svenska cykel och motorindustrin. Lagen fick många tillverkare att designa sina nya mopedmodeller att allt mer likna motorcyklar. Lagen som kom år 1952 uppdaterades år 1961 då man kunde förse mopederna med kickstart istället för trampor och höjde maxeffekt i motorn från 0.8 till 1 hästkraft.

Mopeden-65 år

Stortorget idag den första juli när man firade 65-åringen så fanns flertal fina lättviktare och mopeder på plats tillsammans med nyfikna besökare.

Foto och filmklipp: Stephan Wideman (Bildgrottan)

FIKK - För att alla behövs