Miljösatsning överträffar förväntningar – 40 procent avstår påse

Skriv ut Mer

Efter drygt tre månader har användandet av plastpåsar minskat med 40 procent på Apotek Hjärtat, vilket är dubbelt så mycket som var förväntat. Det innebär att 13 ton mindre plast har använts eller två miljoner färre platspåsar. Det är resultatet hittills av den satsning som Apotek Hjärtat inledde i slutet på maj för att minska sin miljöpåverkan.

Bytte ut befintliga påsen mot annan med förnybar råvara

Som första apotekskedja i Sverige började Apotek Hjärtat den 29 maj i år att ta betalt för sina plastpåsar. I samband med detta byttes även den befintliga påsen ut mot en ny, grönare plastpåse tillverkad av den förnybara råvaran sockerrör i stället för råolja.

Minska användningen – avgiften för påsar skänks till Naturskyddsföreningen

Syftet med avgiften är att minska användningen av plastpåsar och intäkter från avgiften kommer dessutom att skänkas till Naturskyddsföreningen. Initiativet har beräknats leda till en minskad årsförbrukning med 20 procent, vilket motsvarar cirka fyra miljoner färre påsar. Redan nu ser det ut som den kommer bli betydligt högre.

– Initiativet har i överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder. Under de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi ifrån början hade förväntat oss, säger Cecilia de Pedro, miljöchef på Apotek Hjärtat.

Överträffar målet och minska mängden använd plast med 50 ton

Initiativet för minskad användning av plastpåsar är en del av Apotek Hjärtat och ICA Gruppens arbete med att minska klimatavtrycket.

– Att vi tillsammans med våra kunder kan bidra till att minska plastanvändningen gör oss stolta. Vi upplever en enorm kraft från våra kunder att vilja bidra till en bättre miljö, genom att avstå påse. Detta är våra första beräkningar efter tre månader. Håller den här trenden i sig kommer vi att kunna överträffa våra mål och minska mängden använd plast med cirka 50 ton efter bara det första året, säger Cecilia de Pedro.

Det här är en del av Apotek Hjärtats satsningar inom miljö-och hållbarhetsområdet. I början på året lanserades Välj med Hjärtat, en miljömärkning för receptfria läkemedel med syfte att guida kunder att göra ett mer hållbart val. Målsättningen är att satsningen ska leda till att fler leverantörer ställer om till en hållbar läkemedelsproduktion.

Comments are closed.