Transportstyrelsen har gett klartecken till självkörande buss

Nu börjar man testa framtidens transporter på allmän väg – självkörande bussar

- .
Binär-man-data-kod

Transportstyrelsen har nu gett klartecken till den första försöksverksamheten med självkörande buss på allmän väg i Sverige. Beslutet gör det möjligt att testa framtidens hållbara transporter.

– Det här är ett historiskt beslut som främjar utvecklingen av ny, innovativ teknik som är viktig för samhällsutvecklingen. Omfattande försöksverksamhet och kunskapsuppbyggnad är nödvändigt för att automatiserad vägtrafik ska kunna utvecklas på ett hållbart och trafiksäkert sätt, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

Godkännandet har föregåtts av omfattande granskningar för att säkra att tekniken är trafiksäker. En sista verifiering i drift har gjorts för att kontrollera så att fordonet följer de trafikregler som finns utmed den sträcka som ska köras.

Det är bussbolaget Nobina som står bakom försöksverksamheten.

Två självkörande bussar ska rulla en sträcka på 1, 5 kilometer mellan Kista galleria och Victoria Tower i Kista. Bussarna följer en virtuell räls som är inspelad i förväg. Hastigheten är låg, 20 km i timmen.

Bussarna saknar ratt och kan styras med hjälp av en styrpinne. Det kommer att finnas en förare ombord eftersom dagens lagstiftning kräver att det finns en fysisk person i eller utanför fordonet. Föraren ska kunna hantera hinder som finns i bussens färdväg.

Bussarna är nu registrerade i Transportstyrelsens register som provfordon/lätta bussar och har utrustats med registreringsskyltar.

Trafiksäkerheten främst

Sedan 1 juli 2017 har Transportstyrelsen rätt att utfärda tillstånd för försök med självkörande fordon på allmän väg.

Den som söker tillstånd måste kunna bevisa att verksamheten bedrivs på ett trafiksäkert sätt. Det gäller till exempel att fordonet har fungerande nödstopp och att det kan styras manuellt.

– Det är den sökande som ska visa att fordonet kan köras utan fara för trafiksäkerheten. Vår roll är att säkerställa att så är fallet. säger Jonas Bjelfvenstam.

Transportstyrelsen handlägger för närvarande ytterligare sju ansökningar om försök med självkörande fordon, och fler väntas inkomma.

Fakta

  • Nobinas bussar är tillverkade av franska Easymile.
  • Drivs med el och följer en förinspelad virtuell räls. Gps och sensorer läser av omgivningen under färd och säkerställer att fordonet inte avviker mer än några centimeter i sidled från den virtuella rälsen.
  • Totalvikt, 3,3 ton.
  • Antal passagerare: 12 passagerare, varav sex sittande.
  • Testet ska pågå i sex månader.
Wheels4fun