Här är de nya tågen som ska trafikera Örebro – Stockholm

Idag, onsdag den 27 juni visade Mälardalstrafik upp de nya tågen som kommer trafikera mälarregionen. Den första sträckan är Örebro och Stockholm. 

· Publicerad: 27 juni 2018 · 12.24.

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms Centralstation för allra första gången, Mälartåg! Det första, av totalt 33 nya tåg, som inom ett par år ska trafikera fyra linjer i Mälardalen. 

Första sträckan med de nya tågen är Örebro-Stockholm via Eskilstuna. Mälartåg är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är en viktig del i arbetet för att utveckla den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen.

Annons ▾

Mälartåg är Mälardalsregionens nya moderna och komfortabla regionaltåg som mellan år 2019 till 2021 successivt ska sättas i trafik och erbjuda resenärerna en bekväm resa. Provkörning av det första tåget startar redan under sommaren 2018 och ska så fort den första snön faller i norr hårdtestas under tuffare förhållanden för att vara redo för att klara svenskt klimat.

Kommentar om de nya pendlarmöjligheterna

– Det är fantastiskt roligt att få visa upp det nya tåget för dagens och morgondagens Mälardalsbor. Utöver nya tåg så har tågtrafiken byggts ut i Mälardalsregionen, Movingo har införts och vi ser nu hur resandet ökar kraftigt.

– Med de nya Mälartåg kommer vi kunna ge än fler människor möjlighet att välja var de vill bo och verka i Mälardalen, vilket gynnar Örebro län på många sätt, säger Mats Gunnarsson, (MP) ordförande i nämnden för samhällsbyggnad och styrelseledamot i Mälardalstrafiken.

Även bra för Örebro Län

Även om dessa tåg först och främst avser mälarregion och Stockholmsregionen tjänar Örebro Län på denna satsning. Både Örebro och Hallsberg återfinns som slutdestinationer.

Detta kommer på långsikt åka möjligheten att pendla till Stockholm och de regioner runt om Sveriges största storstadsområde. 

Fakta om tågen

De 33 Mälartågen för 3,5 miljarder är tillverkade av Stadler i Schweiz och är tvåvåningståg av DOSTO-modell. Varje tåg är utrustade med 333 sittplatser och 22 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag.

I varje tåg finns också toaletter och utrymme för större bagage och cyklar. Alla dörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet för olika funktionsvariationer. Tågen sätts i skarp trafik successivt från 2019 till 2021 även om provkörning och tester startar redan under sommaren 2018

Följande fyra linjer ska trafikeras

Örebro-Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)
Linköping-Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala
Norrköping-Nyköping-Stockholm
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm

FIKK - För att alla behövs