Så ser Länstrafiken nya logotyp ut
Under tisdagen den 30 april kunde Länstrafiken i Örebro Län visa upp sin nya logotyp som från och med den 19 augusti kommer pryda fordonen i länet.
Länstrafiken får ett nytt grafiskt utseende med en ny logotyp. Det beslutade samhällsbyggnadsnämnden vid Region Örebro län i dag. Den nya logotypen kommer att synas på bussarna när de gamla trafikavtalen upphör, och de nya bussarna fasas in, med start den 19 augusti.
De nya bussarna, som kommer att vara vita med en blå våg, ägs av Svealandstrafiken AB som ägs gemensamt av Region Örebro län och Region Västmanland sedan 1 januari 2018.
Annons ▾
Därför byter Länstrafiken logotyp
– Att vi har gått in som delägare i ett nytt bussbolag är en följd av Region Örebro läns och Länstrafikens ambition att erbjuda en kollektivtrafik i framkant, säger Nina Höijer (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
— Vi vill också understryka detta genom att låta Länstrafikens logotyp och utseende uppdateras. Med den nya logotypen visar Länstrafiken sig redo för framtiden och är samtidigt stolt över sin historia. Logotypen är tydlig och enkel och kommer att hålla över tid.
Cirkeln symboliserar rörelse
Den nya logotypen är en modernisering av den tidigare logotypen för Länstrafiken och består av en symbol och en ordbild. Cirkeln symboliserar rörelse och färgerna tydliggör kopplingen till modervarumärket Region Örebro län och även det gemensamt ägda bolaget Svealandstrafiken. Blått står för trygghet och grönt för energi, växtkraft och miljö.
Det nya grafiska utseendet blir successivt synligt för resenärer under sensommaren i takt med att skyltar och andra exponeringsytor byts ut på grund av till exempel ålder och slitage.