Dags för sommardäck – sju saker du bör tänka på

Snart är det dags att byta till sommardäck, här kommer sju saker du bör tänka på vid däckbyte som kan undvika en trafikolycka.

· Publicerad: 5 april 2020 · 22.32.
Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.

Snart är däckbytessäsongen igång när bilister byter ut vinterdäcken mot sommardäck. Samtidigt har Transportstyrelsen beslutat att skjuta upp dubbdäcksförbudet med två veckor, till den 30 april.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har även genomfört en undersökning där det framkommit att fyra av tio (42 procent) av svenskarna inte vet mellan vilka datum bilen ska ha vinterdäck. Samtidigt vill försäkringsbolaget tydliggöra hur viktigt det är att dra fast hjulen ordentligt.

Annons ▾

Runt 100–150 hjul lossnar per år

Enligt siffror från Trygg-Hansa lossnar uppskattningsvis 100–150 hjul varje år på bolagets försäkrade personbilar, vilket kan vara livsfarligt om det exempelvis sker i hög fart på en motorväg.

— Att efterdra hjulbultarna är väldigt viktigt, oavsett om man själv har bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång med hjälp av ett fälgkors eller ännu bättre med en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala.

Sju saker du bör tänka på vid byte av sommardäck

Stefan Brala på Trygg-Hansa ger bilisterna sju enkla tips att tänka på när man ska byta till sommardäck.

  • Kontrollera lufttrycket
    Att du har rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle, utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Rätt lufttryck är också viktigt för att kunna hantera bilen rätt i en kritisk situation.
  • Lyft bilen rätt
    Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men innan du lyfter bilen ska du först kontrollera var bilens lyftpunkter sitter, du finner svaret i bilens instruktionsbok. Bilen måste stå helt plant med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet.
  • Se till att däcken inte är för slitna
    Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. För sommardäcken räcker däremot ett mönsterdjup på 1,6 millimeter. Säkerställ även att däcken inte har så kallade torrsprickor eller andra synliga skador, då kan du tvingas byta dina däck trots bra mönsterdjup.
  • Sätt de bästa däcken bak
    Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup eller dubbutstick, sättas bak på bilen. Detta då det minskar risken för sladd när du svänger eller bromsar.
  • Är du osäker – anlita ett proffs
    Om du är det minsta osäker på hur du byter däck på ett korrekt sätt, bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även hjälpa dig med förvaring av däck.
  • Förvara däcken rätt
    Om du förvarar däcken hemma, tänk på att undvika hög värme och solljus. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp, medan lösa däck ska stå upp med slitbanan mot underlaget och helst roteras en gång i månaden.
  • Kom ihåg att efterdra hjulbultarna
    Oavsett om du bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det, är det av stor vikt att du efter några mils körning efterdrar hjulbultarna. Använd ett fälgkors eller gärna en momentnyckel, så att du inte drar för löst eller för hårt. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad göra jobbet.

FIKK - För att alla behövs