Vacker vikingaaction på gott och ont

Redaktionen på Örebro Tribune har spelat Assassin’s Creed Valhalla som släpptes på diverse spelplattformar den 10 november.

· Publicerad: 3 december 2020 · 14.27.
Foto: Ubisoft Montreal

Den 10 november släpptes Assassin’s Creed Valhalla till samtliga tillgängliga plattformar. Efter ca 60 timmars spelande tyckte redaktionen på Örebro Tribune att det var dags att utvärdera spelet. Spelet är den tolfte större i titeln i en serie som består av totalt 22 olika spel.

Första Assassin’s Creeds spelet släpptes 2007 och handlar om ett brödraskap med lönnmördare som vill skapa stabilitet i världen. Deras främsta fiender är en hemlig order som vill kontrollera samhällen och stater. Assassin’s Creed Valhalla utspelar sig under vikingainvasionen av de brittiska öarna på 800-talet.

Annons ▾

Detta gillade vi med Assassin’s Creed Valhalla

Det första vi kan klargöra är att vår bekantskap med serien var det föregången spelet Assassin’s Creed Odyssey som utspelar sig i Grekland under de Peloponnesiska kriget. Trots att vi ändå har känt till serien sen de första titlarna under slutet av 2000-talet.

En av de stora styrkorna i serien är att man tar handlingen till kända historiska platser men lägger dem under en relativt outforskad tidsepok. Som t.ex Egypten under ptolemeiska riket eller England under Vikingaeran. Detta skapar ett intresse för historien ändå om stora delar är fiktiva.

Grafiken och scenografin i Assassin’s Creed Valhalla är på topp, England har återskapats med vacker natur och storslagna vyer. Det som dock kan kännas märkligt är att det är vinter i Norge men sommar i England i spelet.

Assassin’s Creed Valhalla innehåller också många intressanta karaktärer något som saknades i föregångaren samt att man har begränsat antalet utrusning och föremål man kan plocka upp. Balansen mellan action och utforskning är också bra, det finns mycket att göra vilket alltid är en fördel.  

Detta tyckte vi mindre om i Assassin’s Creed Valhalla

Det är svårt att skapa ett perfekt spel och bristerna i Assassin’s Creed Valhalla är många. Något som har blivit ett kännetecken är spelets gameplay. Det är en parkour inspirerat styrsystem där du kan klättra och springa på nästa allt i naturen. Detta är på gott och ont, då det kan vara underhållande att hoppa runt på tak och träd men samtidigt frustrerande när du inte prickar rätt gren eller klättrar neråt istället för uppåt.

Seriens story är också territoriedrivande där du måste låsa upp olika territorier för att avancera i handlingen. Detta känns förlegat och fanns redan i spel som kom på mitten av 2000-talet. Att man också måste ha en viss level på karaktären innan man kan göra uppdrag i olika territorier är också en begräsning.

Det nya vapensystemet där du har ett fåtal vapen som du kan uppgradera är smidigt och enkelt, men samtidigt att dela in vapen i fyra olika nivåer har också blivit en av de största trenderna under 2010-talet. Det känns också väldigt förlegat och borde förnyas.

Slutsats

I sin helhet är Assassin’s Creed Valhalla ett snyggt och actionfyllt spel som har mycket att erbjuda. Med ett flertal intressanta karaktärer och en vacker skådeplats lyckas man hålla liv i en annars rätt så platt story.

Spelets brister ligger att det känns förlegat och bryter inte så mycket ny mark i den tekniska utvecklingen. Snart släpps också det upphypade spelet Cyberpunk 2077, som är en årets största speltitlar. Frågan är om Assassin’s Creed Valhalla hamnar i skuggan av detta spel.   

Betyg
  • Story
  • Gameplay
  • Grafik
  • Ljudbild
  • Soundtrack
3.9

FIKK - För att alla behövs