Fortsatt god vård i länet trots flera utmaningar
Enligt en uppföljning av 2021 års patientsäkerhetsarbete är den vård Region Örebro län erbjuder fortsatt god trots pandemi och omorganisation.
Är den vård som Region Örebro län erbjuder av hög kvalitet och kan patienterna känna sig trygga och säkra? Enligt den uppföljning av 2021 års patientsäkerhetsarbete som hälso- och sjukvårdsnämnden behandlade vid dagens sammanträde är svaret ja.
— Patienternas säkerhet är en central fråga för hälso- och sjukvården i Region Örebro län. Det innebär stort fokus på det förebyggande arbetet, där säkerhetskultur, kunskap, kompetens och samverkan är nyckelbegrepp för att se till att den vård vi erbjuder är den bästa tänkbara, säger Karin Sundin (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden.
Annons ▾
Bra resultat trots utmanade år
Region Örebro läns patientsäkerhetsberättelse för år 2021 sammanfattar ett utmanande år för hälso- och sjukvården, både regionalt och nationellt. En sammanställning av egna kontroller och patienternas synpunkter visar dock att den ansträngda vårdplatssituationen och den hårda belastningen som pandemin förde med sig inte resulterat i ökad mängd vårdskador.
— Vi ser att fjolårets resultat inom patientsäkerhetsområdet är ungefär detsamma som tidigare år. Att verksamheten lyckats bevara en god vårdkvalitet trots rådande läge förklaras bland annat av en god säkerhetskultur, ett stort engagemang hos medarbetarna och ett inkluderande förhållningssätt gentemot patienterna, säger Helena Walfridsson, förvaltningsövergripande chefläkare.
Punkter som är särskilt utmanade för patientsäkerheten
I patientsäkerhetsberättelsen lyfts några områden som särskilt utmanade för patientsäkerheten under det gångna året. Det handlar till exempel om den personal- och kompetensbrist som är en verklighet inom svensk hälso- och sjukvård samt om den omorganisation som hälso- och sjukvården i Örebro län genomgått.
— Syftet med omorganisationen är bland annat att skapa bättre förutsättningar för en jämlik vård med god tillgänglighet där samverkan över verksamhetshetsgränserna går smidigt och där arbetsmiljön är bra. Men när vi befann oss i omorganisationsarbetet samtidigt som vi hanterade pandemin sattes vi under en stor press vilket vi identifierade som en risk i ett patientsäkerhetsperspektiv, säger Helena Walfridsson.
Arbetet med att förtydliga och förbättra rutiner och arbetssätt för det systematiska kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet kommer att fortgå under år 2022. Detta inkluderar upprättandet av en regional handlingsplan för ökad patientsäkerhet.