Blomsterkiosken gästspelar hos Örebro Teater
Gästspel om brutalistisk arkitektur och trasiga relationer på Örebro Teater, det kan bäst beskriva föreställningen Blomsterkiosken.
Gästspel om brutalistisk arkitektur och trasiga relationer, så beskrevs Blomsterkiosken som kommer spelas på Örebro Teater den 23-24 november. Det är en föreställning bestående av scenkonst, arkitektur och musik.
— En föreställning där scenkonst, arkitektur och musik samspelar. Ett lustfyllt och sårbart utforskande av en trasig mor-dotterrelation och deras vingliga väg till trevande samtal. Något som aldrig hade aldrig hänt om det inte vore för en provocerande rå blomsterkiosk och dess skapare, skriver Örebro Teater.
Annons ▾
Dessa personer ligger bakom Blomsterkiosken
Tillsammans med Petra Gipp och Foad Arbabi navigerar Lisen Rosell i brutalismens mästare Sigurd Lewerentz stränga arkitekturporriga universum, bland sand, cement, arbetare och rödvin. Hur fåordig kan en arkitekt-man bli? Hur mycket kropp osar en betongblandare? Är klass en känsla eller ett yrke? Hur vilsen kan en dotter få lov att vara? Är brutalistiska hus fina eller fula och hur putsar man sin fasad med lösnaglar? Kommer Lisen och hennes mamma verkligen närmare varandra och vad pratar de egentligen om?
— Arbetet med Blomsterkiosken var ett känslomässigt högriskprojekt från start. Min mamma och jag hade brutit kontakten helt med varandra. Men så en dag sträckte hon ut ett litet prövande finger. Hon hade släktforskat och upptäckt att vi är släkt med arkitekten Sigurd Lewerentz. Det här kom så oväntat. I vår familj var det arbetarklass så långt ögat nådde. Att en världsberömd arkitekt fanns i släkten blev en otippad start på en omtumlande relationell resa. Ingen av oss visste hur den skulle sluta. För att inte riva upp gamla sår och inte backa ur, så var det tvunget att bli ett konstprojekt. Jag kontaktade konstnären och arkitekten Petra Gipp och kompositör Foad Arbabi, båda såklart med en vurm för betong och brutalism. Och här är vi nu, säger Lisen Rosell som på scenen får sällskap av en betongblandare och en stor skulptur signerad Petra Gipp.
Lisen Rosell är uppvuxen i Vivalla
Lisen växte upp med sin mamma i Vivalla i Örebro och på gymnasiet gick hon på Karolinska skolan i den första kullen på estetiska programmet. Dagen efter studenten flyttade hon hemifrån och har sedan dess haft sin bas i Stockholm där hon numera arbetar med scenkonst som skådespelare och regissör.
— Jag är otroligt pirrig och glad att snart gästspela på Örebro Teater. När jag var 16 år så jobbade jag där som barnstatist i En julsaga. Och nu får jag möjlighet att komma tillbaka med ett eget verk, fortsätter Rosell.
— Lisen Rosell är en av scenkonstsveriges mest intressanta och innovativa konstnärer och jag är glad och stolt över att föreställningen Blomsterkiosken nu gästar oss på Örebro Teater, säger Rikard Lekander, konstnärlig ledare på Örebro Teater.