Så påverkas busstrafiken under bygget på Östra Bangatan
Med start i februari fortsätter Örebro kommun arbetet med att anpassa Östra Bangatan för Citylinjen. Arbetet innebär att framkomligheten påverkas.
Länstrafiken skriver i ett pressmeddelande under tisdagen om den kommande omledningen av busstrafik i Örebro. Detta pga att Östra Bangatan kommer att byggas om för anpassning till BRT-systemet.
— Med start i februari fortsätter Örebro kommun arbetet med att anpassa Östra Bangatan för Citylinjen. Arbetet innebär att framkomligheten på Östra Bangatan påverkas från Vasagatan fram till korsningen vid Östra Nobelgatan, skriver Länstrafiken.
Annons ▾
Dessa bussar påverkas av omledningen
Ombyggnationen innebär att samtliga regionbussar och stadslinje 5, 6 och 22 leds om från och med den 6 februari. Planering för hur omledningen av busstrafiken ska gå till har gjorts under hösten.
— Omledningsplanen syftar till att bibehålla kollektivtrafikens systemfunktion. Avståndet mellan regiontrafik och stadstrafik kan inte göras för lång eftersom resor med byten då inte går att genomföra med en rimlig och attraktiv restid. Planen vi lagt skapar, så långt det är möjligt, resmöjligheter från både södra och norra delarna av centrum, berättar Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef.
Större delen av stadstrafiken behåller ordinarie körvägar och trafikerar Resecentrum som vanligt under byggtiden. Detta för att många resenärer gör resbyten mellan stadstrafik och tåg. Däremot leds Regiontrafiken om och får andra körvägar och hållplatser i Örebros centrala delar.
— Den enkla förklaringen till det är helt enkelt platsutrymmet. Vi kan inte passera Resecentrum med regiontrafiken så länge ombyggnationen pågår. Så vi har helt enkelt fått nyttja andra vägar för att få till en bra trafiksituation, både för resenärer och med hänsyn till övrig trafik som passerar centrum, säger Fredrik.
Omledning av stadstrafik
Linjerna 5, 6 och 22 kan inte heller köra till/från Örebro Resecentrum via Olaigatan på grund av arbete i korsningen med Östra Bangatan. Dessa linjer leds därför om via Storgatan och angör tillfällig hållplats i höjd med Fredsgatan för att avlasta Slottet där stora mängder regiontrafik passerar.
— Vi ber om överseende och har förståelse för att det kan upplevas som krångligt att resa under byggtiden men vi hyser stor tilltro till att det kommer att bli bra i slutändan när allt är klart och den nya sträckningen för Citylinjen erbjuder ett smart och snabbt resande i Örebro, avslutar Fredrik.
- De tillfälliga hållplatserna Järnvägsgatan för norrgående regiontrafik och Fredsgatan för stadslinje 5, 6 och 22 syns i Länstrafikens app och på lanstrafiken.se från och med den 6 februari. Redan från idag den 30 januari kan resenären söka på sin valda resa om de söker en resa från den 6 februari och framåt.
- En översiktlig karta över omledningarna kommer att finnas på fysiska skyltar på Resecentrum, Slottet och Kulturkvarteret. Kartan finns också både som anslag och på digitala skärmar samt på berörda hållplatser.