Länstrafiken ändrar i stads- och regiontrafik
Anledningen till man tar bort busslinjer är att Region Örebro län behöver spara pengar för att klara sin budget skriver man i ett pressmeddelande.
Den 15 december införs ett nytt linjenät för stadstrafiken i Örebro. Samma dag görs också ändringar i regiontrafiken, där sju busslinjer tas bort. Detta skriver Länstrafiken i ett pressmeddelande.
Anledningen till man tar bort busslinjer är att Region Örebro län behöver spara pengar för att klara sin budget skriver man.
Annons ▾
Busslinjer som slutar trafikeras den 15 december
- Linje 353: Storå – Ramsberg
- Linje 521: Örebro – Närkes Kil – Klockhammar
- Linje 743: Kumla – Åbytorp – Götabro
- Linje 751: Askersund – Olshammar – Askersund
- Linje 822: Odensbacken – Hampetorp
- Linje 824: Örebro – Norrbyås
- Linje 828: Pålsboda – Hjortkvarn
Nina Höijer (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Örebro län, säger att det är tråkigt men nödvändigt att ta bort vissa busslinjer på landsbygden.
— Det är inget roligt beslut att ta, men med rådande ekonomiska förutsättningar är det tyvärr nödvändigt. Vår ekonomi räcker inte för att behålla länets alla busslinjer, då vi behöver spara 50 miljoner.
Övriga förändringar och anpassningar
- Linje 825 (Örebro – Norra Bro – Almbro) ersätts av linje 807 (Örebro – Pålsboda), som kommer att köra samma sträcka mellan Almbro, Norra Bro och Örebro. Linje 807 får fler avgångar med kvartstrafik på morgonen och eftermiddagen.
- Linje 600 (Örebro – Fjugesta) får färre avgångar och ansluter till linje 630 till/från Mullhyttan.
- Linje 314 får en ny hållplatsordning för att kunna trafikera den nya tomatodlingen utanför Frövi.
- Mindre justeringar görs på linje 351 för att möjliggöra byten.
Nytt stadslinjenät i Örebro
Det nya linjenätet innebär att flera linjer slås ihop och färre linjer kör oftare. De nuvarande 12 linjerna blir 7, men med samma antal bussar och tätare avgångar. Tillsammans med den nya Citylinjen blir det nya linjenätet snabbare, enklare och mer hållbart.