Anpassningen av Östra Bangatan färdig den 15 november
Anpassningen av Östra Bangatan till Citylinjen färdigställd den 15 november, Örebro kommun skriver att det är en viktig milstolpe.
Den 15 november står Östra Bangatan färdig efter en omfattande ombyggnad. Det skriver Örebro kommun i ett pressmeddelande som skickades ut under torsdagen.
— Med bara en månad kvar till trafikstart för Citylinjen markerar färdigställandet av denna sträcka en viktig milstolpe i arbetet med att skapa en mer hållbar, tillgänglig och effektiv kollektivtrafik i staden. Citylinjen tar nu ett stort kliv framåt, skriver Örebro kommun.
Annons ▾
Östra Bangatan blir en hållbar stadsgata
I och med färdigställandet av Östra Bangatan har ett stort steg tagits mot en mer trivsam, säkrare och hållbar stadsmiljö. Arbetet resulterar i att Östra Bangatan blir en hållbar stadsgata där det är enkelt och trivsamt att gå, cykla och åka buss.
— Färdigställandet av Östra Bangatan är en stor milstolpe för BRT-projektet. Det markerar att vi nu är på god väg att slutföra den första etappen av Citylinjen och vi tar ett stort steg mot att skapa en snabbare, mer pålitlig och hållbar kollektivtrafik i Örebro, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT på Örebro kommun.
Ett år av omfattande arbete
Byggnationen av Östra Bangatan har inneburit ett år av omfattande arbete för att kunna anpassa gatan till Citylinjen. Arbetet har påverkat både resenärer och kollektivtrafikchaufförer, och deras samarbete och förståelse har varit ovärderligt under processen.
— Året har varit fullt av utmaningar under byggnationen men vi skickar en stor eloge till resenärer och chaufförer i kollektivtrafiken som levt med projektet i sin vardag under dessa månader. Ett stort tack för deras tålamod och samarbete, säger Caroline Hellund, projektledare för Östra Bangatan på Örebro kommun.
— Den här satsningen på Östra Bangatan är ett tydligt exempel på hur vi kan bygga en stad för framtiden, där människor enkelt kan välja klimatsmarta resor i sin vardag, säger Kemal Hoso (S), ordförande i markplanerings- och exploateringsnämnden.
Arbetet längs Östra Bangatan, som är en av totalt nio delsträckor på den första etappen mellan Brickebacken och Tegnérlunden, är den sista stora sträckan som byggts för Citylinjen i citykärnan. Under 2024 blir sträckan mellan Brickebacken och Resecentrum klar för Citylinjen och under 2025 återstår endast två delsträckor innan den första etappen av tre är helt klar.
Anpassningar för ökad trivsamhet, framkomlighet och hållbarhet
Under projektets gång har Östra Bangatan genomgått stora förändringar. Arbetet har bland annat omfattat:
- Vi har byggt en ny mittförlagd hållplats i norrgående riktning på Östra Bangatan, som får ett eget busskörfält för att annan trafik ska kunna passera. Bussen får prioritet i trafiksignal när den lämnar hållplats, vilket gör att den hamnar före övrig fordonstrafik. Bussens körfält har markerats med röd asfalt.
- Vi har byggt en ny trafiksignal vid Vasagatan, som utrustas med signalprioritering som gör att bussen prioriteras i korsningen. Vi har även förnyat befintliga trafiksignaler.
- Vi har gjort en ny passage för gående över Östra Bangatan, som förbinder Resecentrum med staden och gör det enkelt för gående att säkert passera över gatan.
- Det har saknats en länk för cyklister längs Östra Bangatan. För att göra det enklare att cykla har vi anlagt en ny gång- och cykelbana längs Östra Bangatan, mellan Järntorgsgatan och Järnvägsgatan, där den ansluts till befintlig gång- och cykelbana.
- Vi har förbättrat belysningen och tagit in mer grönt i gaturummet genom till exempel planteringar längs Östra Bangatan. Planteringarna tar även hand om dagvatten och minskar risken för översvämningar.
- Arbetet har samordnats med mindre vatten- och avloppsarbeten för att undvika framtida läckor och säkra vattenförsörjningen för örebroarna.
Stadsmiljö som främjar hållbara resor
Om vi fortsätter resa som idag kommer trängsel, köer och dålig luft bli vardag i Örebro. Idag tar häften av oss bilen när vi ska någonstans och ungefär varannan bilresa är kortare än fem kilometer. I de flesta bilar sitter bara en person.
För att fler ska välja bussen framför bilen anpassar vi gatorna för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro som består av snabbussar med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i trafikkorsningar. Bussarna går dessutom på el och bidrar till en tystare stadsmiljö med mindre utsläpp.
Med Östra Bangatan klar närmar sig Citylinjen ytterligare ett steg mot att bli verklighet. Genom att skapa ett system där bussarna får egna filer och prioritet i trafikflödet, blir kollektivtrafiken snabbare, mer punktlig och bekvämare. Östra Bangatan kommer att fungera som en viktig pulsåder för det nya systemet, vilket underlättar smidiga resor genom centrala Örebro.
Nästa steg i BRT-projektet
Arbetet med Citylinjen fortsätter och det sista steget i utformandet av den första etappen omfattar ombyggnationen av ytterligare två delsträckor under 2025. Dessa sträckor innefattar Västra Nobelgatan samt Universitetsplatsen. Arbetet längst Västra Nobelgatan är strax i gång och arbetet längst Universitetsplatsen beräknas börja våren 2025.