Nu ska Örebro Södra byggas om för att öka säkerheten
Arbetet beräknas komma igång under hösten 2025 och bedöms vara klart under våren 2026. Skriver Örebro kommun på sin hemsida.

Med start i höst bygger Trafikverket om Örebro Södra. Det blir en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet, vilket innebär att plattformsövergången där tre personer omkom i slutet av februari 2024 stängs. Detta skriver Örebro kommun på sin hemsida.
Trafikverket ska bygga en ny sidoplattform och när den är klar kommer plattformsövergången att stängas och mittplattformen att rivas.
Annons ▾
— Örebro Södra är den enda plattformsövergången i Sverige som skyddats med ljud- och ljussignaler och som korsar två samtidigt farbara spår utan bommar. Det ändrar vi nu, äntligen, på. Vi ökar säkerheten och ingen ska längre behöva gå över två spår för att komma till eller från sitt tåg på Örebro Södra, säger Rami Yones, regional direktör på Trafikverket Mellersta regionen.
Beräknas komma igång under hösten 2025
Arbetet beräknas komma igång under hösten 2025 och bedöms vara klart under våren 2026.
— Örebro Södra är en central del av länets kollektivtrafik och en viktig länk för tusentals resenärer varje dag. Det här är en viktig satsning för människors vardag, för jobbpendlingen och för en kollektivtrafik som håller ihop vår region. Det är glädjande att vi nu tar viktiga steg mot en tryggare och mer tillgänglig station, där säkerheten står i fokus, säger John Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Planen är att även montera hissar på den gångbro som går över spåren för att öka tillgängligheten. Detta sker preliminärt 2026/2027.
— Örebro Södra är en av de viktigaste knutpunkterna i länets kollektivtrafiksystem, och många resenärer är beroende av stationen för att kunna resa till jobb och skola på ett smidigt sätt. Det är därför mycket positivt att det nu skapas en trygg och säker station för resenärerna, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på region Örebro.
Långsiktiga planer
Örebro kommun har långsiktiga planer på att utveckla området runt Örebro Södra, bland annat med en gång- och cykelpassage under järnvägen. Det saknas dock en fastställd kommunal detaljplan och en järnvägsplan för detta. Trafikverket och Örebro kommun ser nu tillsammans över hur våra projekt och planer kan samordnas.
— Vi arbetar aktivt mot ambitionen att hela stationsområdet ska rustas upp för att bli en attraktivare och tryggare pendlarstation med goda möjligheter att ta sig till och från platsen. Vi planerar för nya funktionella stationstorg med plats för resandeutbyte, nya kontorshus och inte minst en ny gång- och cykelpassage under järnvägen för att förbättra tillgängligheten både inom stationsområdet och för att koppla ihop stadsdelarna Örnsro och Södercity, säger Jenny Källmén, projektledare i Örebro kommun.