Citylinjen lockar fler resenärer enligt ny mätning

En ny mätning av resandeutvecklingen på de färdigbyggda delsträckorna i Etapp 1 av Citylinjen, visar en resandeökning med 18% för 2025 jämfört med 2023.

· Publicerad: 29 september 2025 · 18.56.
Foto: Fredrik Kellén

Enligt en ny mätning som Länstrafiken genomfört ökade resandet på de färdigbyggda delsträckorna i Etapp 1 av Citylinjen. Man skriver i ett pressmeddelande att prognosen pekar på en resandeökning med 18% för 2025 jämfört med 2023.

— Det här är ett tydligt kvitto på att våra satsningar på Citylinjen fungerar. Vi skapar ett mer pålitligt alternativ för resenärer och bidrar samtidigt till ett mer hållbart resande i Örebro, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken Örebro.

Annons ▾

Kortare restider och bättre framkomlighet

Den färdigbyggda delen av Citylinjen mellan Brickebacken och Örebro Resecentrum har lett till märkbara förbättringar. Bussarnas punktlighet har förbättrats, särskilt under högtrafik, och restiden har minskat med cirka 30%, eller 8 minuter enligt tidtabell mellan Örebro Resecentrum och Brickebacken, berättar Gustav Widén, projektledare för BRT-projektet, Region Örebro län.

— Det här visar att de åtgärder vi gjort för att prioritera busstrafiken också gynnar hela trafiksystemet. Övrig fordonstrafik går i många fall i ett lugnare mer jämnt tempo där både bil- och cykeltrafik drar nytta av den signalprioritet som bussen har längs huvudriktningen. Blåljus och övrig kollektivtrafik har också varit väldigt positiva till resultatet och fått förbättrad framkomlighet på ett sätt som inte var möjligt tidigare, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT-projektet på Örebro kommun.

Hållbart resande för ett växande Örebro

Satsningen på Citylinjen är en investering i ett mer hållbart och tillgängligt Örebro.

— De effekter som ligger till grund för projektet (restidsminskning, ökat resande, ökad framkomlighet för bussen och minskad trängsel samt minskat klimatavtryck) är framräknade utifrån att hela systemet är på plats. Nu har vi tagit ett viktigt första steg genom att vi snart färdigställt stråket mellan Brickebacken och Tegnérlunden, men för att uppnå den fulla effekten för örebroarna är det viktigt att vi fortsätter. I förlängningen handlar det om att skapa förutsättningar för att fler ska kunna resa hållbart, där vi kan transportera fler på samma yta och på så vis undvika trängsel och försämrad luftkvalitet, säger Henrik.

— Det spelar stor roll att bygga alla etapper eftersom det säkerställer att de fulla fördelarna med Citylinjen kan förverkligas, vilket leder till snabbare restider, bättre punktlighet, effektivare påstigning, förbättrad resenärsinformation och ett bättre fungerande kollektivtrafiksystem för alla resenärer, säger Gustav.

Etapp 2 planeras 2026–2029

Etapp 1 färdigställs under 2025 och omfattar sträckan Brickebacken–Tegnérlunden. Nästa steg blir Etapp 2, som planeras mellan 2026 och 2029 och omfattar sträckorna Tegnérlunden–Mellringe samt Tegnérlunden–Vivalla/Lundby. Målet är att fortsätta bygga ut Citylinjen i takt med tänkt projektplan, så att hela systemet kan tas i bruk 2030. 

FIKK - För att alla behövs