Etapp 1 färdigbyggd – Västra Nobelgatan öppnar upp
Den 24 november öppnas Västra Nobelgatan upp för bilister. Det innebär att hela etapp 1 av Citylinjen nu är färdigbyggd skriver Örebro kommun.
Örebro kommun skriver i ett pressmeddelande att den 24 november öppnas Västra Nobelgatan upp för bilister. Det innebär att hela etapp 1 av Citylinjen, mellan Brickebacken och Tegnérlunden är färdigbyggd.
Resultatet enligt Örebro kommun ska vara en mer trafiksäkrare, grönare och trivsam stadsgata där det är enklare att cykla, gå och ta bussen.
Annons ▾
Detta har gjorts på Västra Nobelgatan
Sträckan har anpassats för Citylinjen. En ny gång- och cykelbana har anlagts längs sträckan, vilket ger en sammanhållen cykelväg ända från Brickebacken till Tegnérlunden. Trafiksäkerheten har förbättrats, bland annat med bättre belysning och en ny gång- och cykelpassage vid Norrgatan.
Nya träd har planterats längs hela sträckan och en liten park har skapats på Fogdegatan. Regnbäddar har anlagts för att fånga upp och rena hälften av vattnet från gatorna innan det når Svartån. Omfattande arbeten på vatten- och avloppssystemet har gjorts. För att minska påverkan har mer än hälften av dessa VA-arbeten utförts med schaktfria metoder.
— Ett stort tack till alla för tålamod och samarbete under byggtiden. Tillsammans har vi möjliggjort stora förbättringar inte bara för bussresenärer utan alla som vistas på platsen, säger Philip Kabunga, projektledare för Västra Nobelgatan på Örebro kommun.
— Det känns fantastiskt att etapp 1 av Citylinjen nu är klar, en milstolpe i arbetet med att skapa attraktiva alternativ till bilen och ett viktigt kliv mot ett mer hållbart Örebro, säger Henrik Emilsson, projektledare för BRT på Örebro kommun.
— Vi ser redan nu att fler väljer bussen, och med den här etappen på plats blir det ännu enklare i vardagen att resa, säger Gustav Widén, projektledare för BRT på Region Örebro län. Det känns verkligen roligt att få se det vi planerat för så länge blir verklighet.
Åtgärder för bussresenärer och blåljusorganisationer
- Nya moderna, tillgänglighetsanpassade hållplatser finns på plats, utrustade med sittbänkar, belysning och gröna väderskydd med torräng på taket. Digitala informationsskyltar visar hur många minuter det är kvar tills bussen anländer.
- Bussen har fått egna körfält och signalprioritering i korsningarna, vilket innebär att den får förtur i trafiken och därmed kortare restid och bättre punktlighet. Busskörfälten har markerats med röd asfalt för tydlighet och bättre framkomlighet. De körfälten får även blåljus använda, vilket gör att de kan ta sig snabbare fram än innan byggnationen.
- Hållplats Viktoriagatan har tagits bort eftersom den låg nära Resecentrum och Tegnérlunden. En trädallé har flyttats från Tegnérlunden till Karlsgatan för att ge plats åt de nya hållplatserna.
Förberedelserna för Citylinjen norrut pågår
Med etapp 1 klar tar Citylinjen nästa steg. Sedan tidigare har politiken fattat beslut om etapp 2 (2026-2029). Arbetet fortsätter under 2026 för att anpassa Hertig Karls allé, norrut på Hedgatan fram till motorvägen, för Citylinjen. Även det arbetet inkluderar åtgärder för trafiksäkerhet, cyklister och en mycket grönare miljö. Det samordnas även med VA-arbeten. Som en del i förberedelserna ges boende och verksamheter längs sträckan möjlighet att komma på möten om planerna för området.
Den sista anpassningen för Citylinjen i etapp 1, en rakare sträckning för bussen genom kvarteret Tallkotten vid Brickeberg slutförs också i närtid. Sträckningen är en av många åtgärder i utvecklingen av det kvarteret.

