Sista minuten-blommor på nätet räddar glömska romantiker på Alla hjärtans dag
Speciellt i Stockholmsområdet verkar många rädda romansen med floristernas expressleveranser, inte minst under Alla hjärtans dag.
Årets alla hjärtans dag är här och floristerna har fullt upp med att hjälpa svenskarna att sprida kärlek med vackra blommor.
Enligt betalningsleverantören Klarna så är det männen där blominköpen ökar mest.
Annons ▾
Den 14 februari är en dag då många väljer att visa uppskattning för sina nära och kära, och speciellt bedyra sin kärlek för partnern, med varierande grad av grandiosa gester.
Kärleksdeklarationerna tar sig många former, men många förknippar dagen med att ge blommor till sina kära. Sveriges blomsterhandlare har en av sina mest hektiska dagar på hela året, och det är många som kallar in extra personal för att erbjuda sista minuten-beställningar och expressleveranser.
Glömska romantiker kan andas ut
— Glömska romantiker kan andas ut, det har aldrig varit smidigare att uppvakta någon med blommor på Alla hjärtans dag än det är i dag – även om man är ute i sista minuten. Det är framförallt männen som ökar köpen mest under de här dagarna, och speciellt i Stockholmsområdet verkar många rädda romansen med floristernas expressleveranser, inte minst under morgontimmarna på Alla hjärtans dag, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
50 procent – En genomsnittlig dag under 2018 stod kvinnor för ungefär 50 procent fler köp än män i kategorin “Blommor och växter”, men under Alla hjärtans dag (ons) och dagarna innan (mån, tis) gällde det omvända – i stället var det männen som stod för 50 procent fler köp än kvinnorna.
909 procent – Män nästintill tiodubblade antalet köp i varukategorin mellan måndagen och onsdagen (909 procent), medan kvinnor “endast” dubblade dem (238 procent)
1 137 procent – Den ljuva ungdomen! 18-25-åringar ökade köpen mest av alla åldersgrupper, och mer än tiodubblade antalet köp under de tre dagarna jämfört med övriga dagar.
2 222 procent – Sista-minuten inköpen… Bland män i Stockholmsområdet så ökade antalet blomsterköp mellan klockan 07 och 10 på morgonen, under Alla hjärtans dag 2018 med 2 222 procent jämfört med under samma tid en genomsnittlig dag.
Stressade romantiker – möjlighet att uppvakta med endast ett par knapptryck
— Det här är ett bra exempel på hur ett tydligt erbjudande och enkel kundupplevelse i allt från beställning och betalning till leverans banar väg för nya konsumentbeteenden. Med ett par enkla knapptryck är det möjligt att överraska och glädja någon man håller kär, och ett kreativt sätt att förenkla vardagslivet för stressade romantiker, säger Viveka Söderbäck.
Så här mycket ökade antalet beställningar i varukategorin “Blommor och växter” i Sveriges län mellan den 12 och 14 februari 2018 jämfört med under en genomsnittlig tredagarsperiod under året:
- Sverige – 398 procent
- Västmanlands län – 481 procent
- Norrbottens län – 475 procent
- Örebro län – 456 procent
- Blekinge län – 440 procent
- Gävleborgs län – 433 procent
- Stockholms län – 425 procent
- Jönköpings län – 420 procent
- Region Skåne – 412 procent
- Västernorrlands län – 411 procent
- Värmlands län – 408 procent
- Region Halland – 407 procent
- Östergötlands län – 405 procent
- Västra Götalandsregionen – 400 procent
- Kronobergs län – 382 procent
- Södermanlands län – 363 procent
- Region Gotland – 354 procent
- Västerbottens län – 353 procent
- Uppsala län – 347 procent
- Dalarnas län – 342 procent
- Kalmar län – 329 procent
- Jämtlands län – 320 procent
Klarna hur undersökt hur svenskarnas blomsterköp på nätet ser ut genom att titta på dem under dagarna före och under Alla hjärtans dag 2018, och jämfört dem med genomsnittliga dagar under hela året.