Bussresandet ökade på den färdigbyggda sträckan av Citylinjen
Region Örebro län och Örebro kommun har utvärderat den färdigbyggda sträckan för kommande Citylinjen. Bland annat har resandet ökat på sträckan.
Under våren har Region Örebro län och Örebro kommun utvärderat den färdigbyggda sträckan för kommande Citylinjen. Det handlar om sträckan mellan Brickebacken och Kulturkvarteret. Utvärderingen visar på flera positiva skillnader för kollektivtrafiken, före och efter ombyggnationerna skriver man.
Det man bland annat har sett är att resandet med kollektivtrafiken har ökat på den färdigbyggda sträckan. Det ska handla om en 13-procentig ökning. Dessutom har man förbättrat för gång- och cykeltrafiken, tillgänglighetsanpassningar av korsningar samt ny och kompletterad belysning.
Annons ▾
— Tack vare de nya busskörfälten, mittförlagda hållplatser och prioritet för bussen vid trafiksignaler ser vi att restiden för bussen fortsätter att minska och att punktligheten förbättras även under högtrafik längs de ombyggda sträckorna, säger Henrik Emilsson, projektledare på Örebro kommun.
Resandet med bussar som trafikerar stråket har också ökat
— Vi ser en 13-procentig resandeökning på sträckan och det redan innan etapp 1 är färdigbyggd. Det motsvarar en ökning på cirka 10 000 resenärer per månad, samtidigt som resandet i stadstrafiken i övrigt har minskat efter pandemin. Det är få städer i Sverige som kan visa en sådan ökning av resenärer i kollektivtrafiken, berättar Jan Berglöf, projektledare på Region Örebro län.
–Det är glädjande att införandet av Citylinjen i Örebro visar lovande resultat, trots att projektet fortfarande pågår. De positiva effekterna på restider, punktlighet och resande är i riktning mot målen för både regionen och kommunen. Med ytterligare planerade förbättringar som påstigning i alla dörrar och ännu bättre resinformation i realtid i appen och på hållplatser, kommer Citylinjen göra det både enklare och smidigare att åka kollektivt framöver, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken.
En attraktivare och grönare stadsmiljö
Ombyggnaden för Citylinjen bidrar också till förbättringar för gång- och cykeltrafiken, tillgänglighetsanpassningar av korsningar samt ny och kompletterad belysning. Sammantaget bidrar det till Örebros strategi för ökad kollektivtrafikanvändning och hållbar utveckling.
— Samtidigt skapas en attraktivare miljö där vi försöker bevara träd och komplettera med nya träd och växter. Här bidrar bland annat de nya väderskydden med tak klädda med torräng. En del av de gröna inslagen bidrar också till att rena dagvattnet i stråket, något som saknats tidigare, berättar Henrik Emilsson, projektledare.
Ett viktigt steg på vägen för resandet genom staden
När ombyggnaden på Östa Bangatan är klar vid årsskiftet kommer drygt 7 km att vara färdigställt för kommande Citylinjen. Det fortsatta arbetet, som påbörjas under nästa år, innebär att sträckan mellan Östra Bangatan och Tegnérlunden byggs om, liksom området vid Universitetsrondellen.
— Vi är glada att utvärderingen visar att de mål vi satt är nåbara. Och vi vet att förbättrade restider ihop med bra turtäthet och punktlighet är det som ökar attraktiviteten för kollektivtrafiken, säger Jan Berglöf.
— Det är roligt att se att vi är på rätt väg, och att vi börjat skapa en stad där det kommer vara enklare att resa kollektivt och på det sättet minska både köer, buller och örebroarnas klimatpåverkan, säger Henrik Emilsson.
Om BRT-projektet
Projektet för BRT (Bus Rapid Transit) i Örebro inleddes 2021 i samarbete mellan Örebro kommun och Region Örebro län.
Syftet med BRT, i Örebro kallat Citylinjen, är att förbättra kollektivtrafikens kapacitet och attraktivitet genom att skapa en snabb och pålitlig busstrafik med prioritet vid trafiksignaler och egna körbanor på de mest trafikerade sträckorna.
Projektet är indelat i flera etapper med olika delsträckor som byggs ut successivt. Etapp 1 Brickebacken -Tegnérlunden förväntas stå helt klart under 2025.