Örebro kommun – fler behöver gå, cykla och åka buss
För att Örebro ska vara en bra kommun att leva i även i framtiden behöver fler örebroare gå, cykla och åka buss, detta skriver de i ett pressmeddelande.
För att Örebro ska vara en bra kommun att leva i även i framtiden behöver fler örebroare gå, cykla och åka kollektivt, Det betyder att bilresorna i staden behöver bli färre. Det är huvudmålet i kommunens nya trafikstrategi som beslutades i kommunfullmäktige 23 oktober skriver Örebro kommun i ett pressmeddelande.
— Trafikstrategin visar vägen till ett Örebro där vi har nära till det vi behöver i vardagen och där vi väljer hållbara resor helt enkelt för att de är snabbare och smidigare. I trafikstrategin finns mål och en övergripande strategisk inriktning. Därtill pekar den ut tio prioriterade insatsområden för trafiken i kommunen, berättar Andreas Ahlstam, enhetschef på enheten Stadsmiljö och trafik, Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Annons ▾
De fyra inriktningar med delmålen
Enkelt beskrivet går de prioriterade insatsområdena att dela in i fyra inriktningar med delmål kopplade till allt från tillgänglighet och användbarhet till klimat och trafiksäkerhet:
- Nära till det vi behöver i vardagen
- Enkelt att välja ett jämlikt och hållbart resande
- Tryggt och säkert för alla trafikanter
- Attraktiv och trivsam kommun
I strategin lyfts bland annat trygga och sammanhängande gång- och cykelbanor, snabba stråk för cykel och buss, mer jämlika förhållande för alla trafikslag och en trafikplanering som skapar förutsättningar för fler att dela på samma infrastruktur.
— Att ändra människors resvanor och bygga om befintliga gator är en långsiktig resa som kräver en genomtänkt strategi. Till exempel byggdes år 2016 Trädgårdsgatan om från en otrygg trafikled till en stadsgata med folkliv, grönska och säkra gång- och cykelbanor. Ett exempel på en satsning idag för att få fler att resa hållbart är Östra Bangatan, som byggs om från trafikled för bilar till en mer trivsam stadsgata med plats för alla slag av trafikanter, förklarar Andreas Ahlstam.
Citat från remissomgången:
— Trafikstrategin strävar aktivt efter att förändra människors resvanor för att säkerställa en trivsam och attraktiv miljö för kommande generationer. Genom att fokusera på hållbara mål för hur vi transporterar oss i Örebro blir varje resa en investering i vår kommuns välmående, säger Kemal Hoso (S), ordförande i Markplanerings- och exploateringsnämnden.
Bakgrund till trafikstrategin
Trafikstrategin är ett styrdokument som vägleder hur trafiksystemet i Örebro ska utformas. Det ersätter det trafikprogram som beslutades 2014 och har tagits fram i nära samarbete med en parlamentarisk grupp där alla partier i kommunfullmäktige har kunnat utse en representant.
Workshops och informationsmöten har även hållits med externa aktörer och i flera olika kommunala nämnder och förvaltningar. Under perioden 15 december 2023–15 mars 2024 var ett förslag till trafikstrategi på remiss. Inkomna synpunkter har bearbetats och en slutversion av strategin har nu beslutats. Tanken är att den ska följas upp regelbundet och ses över varje mandatperiod.