MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar
Förra året omkom fem personer i olyckor med elsparcyklar i Sverige. Närmare 4 500 olyckor med personskador inträffade, år 2020 inträffade 900 st.

Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar lavinartat i landet. Nu kräver trafiksäkerhetsorganisationen MHF skärpning och vill ge polisen ökade möjligheter att beslagta olagliga fordon. Man vill också införa en obligatorisk promillegräns för att motverka utvecklingen med onyktra elsparkcyklister.
Förra året omkom fem personer i olyckor med elsparcyklar i Sverige. Närmare 4 500 olyckor med personskador inträffade, vilket ska jämföras med ca 900 olyckor år 2020. Det visar Transportstyrelsens senaste sammanställning och trenden är oroväckande.
Annons ▾
Nästan hälften som skadas är ungdomar och unga personer
Från att ha varit ett mer eller mindre storstadsproblem har antalet olyckor spridit sig till allt fler mindre städer i landet. Olyckorna kryper också ner i åldrarna visar sammanställningen. Av dem som skadas på elsparcyklar är nästan hälften ungdomar och unga personer under 25 år.
— Vi ser att allt fler olyckor sker med privatägda elsparcyklar numera och det handlar företrädesvis om singelolyckor, säger Tomas Jonsson, trafiksäkerhetsansvarig på MHF.
En tredjedel av alla elsparkcykelolyckor inträffar under helger och kvällstid. Vid flera allvarliga olyckor har föraren varit påverkade av alkohol eller droger.
— Vi anser att en obligatorisk promillegräns för elsparkcyklar ska införas. Alla våra grannländer i Norden har redan en sådan, säger Tomas Jonsson.
Beslagta olagliga elsparkcyklar
MHF vill gå längre än så. Trafiksäkerhetsorganisationen vill ge polisen ökade möjligheter att beslagta olagliga fordon. En granskning som MHF har genomfört visar nämligen att endast 13 av 122 granskade fordon som idag säljs hos dom fyra största återförsäljarna av elsparkcyklar – är lagliga.
— Motoreffekten är generellt för hög. Problemet är att det inte är olagligt att sälja men du har som konsument inte rätt att framföra dessa på allmän väg.
Olyckor med elsparcyklar var ett av huvudämnena vid det senaste Tylösandseminariet som i veckan visades på SVT Forum. Ämnet för seminariet var ”Är våra barn och unga säkra i trafiken?”. Deltagare var bland annat Transportstyrelsen, MHF, Trafikverket, NTF och Folksam. Tylösandseminariet är sedan 1957 en central mötesplats för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige.