Örebro Futsal Club

Kraftig ökning av bedrägerimetoden vishing i Örebro Län

En ny form av telefonbedrägeri har ökat i Bergslagsregionen (Dalarna, Värmland och Örebro län). Det är vishing och man riktar sig ofta till äldre.

· Publicerad: 10 december 2018 · 17.43.

Från maj månad och framåt har antalet anmälda telefonbedrägerier, så kallad vishing, ökat i Dalarna, Värmland och Örebro län. Från att ha legat runt cirka 10 anmälda brott i maj har detta ökat till som mest 76 under oktober månad.

Detta är vishing

Vishing eller telefonbedrägerier där man via telefon blir lurad till att logga in på sin internetbank eller lämna ut sina bankkoder, blir allt vanligare i hela Sverige. Ofta riktar de kriminella nätverken in sig på äldre personer vilket många gånger leder det till att den drabbade förlorar sina livsbesparingar.

Annons ▾

Sedan september 2017 har 278 vishing-anmälningar gjorts i region Bergslagen varav 97 är fullbordade brott, det vill säga att den brottsutsatta har blivit av med pengar. Och det är mycket pengar. I snitt har varje brottsutsatt blivit av med 93 000 kronor. Summan för de pengar som de kriminella nätverken har lurat av målsägare i region Bergslagen under perioden september 2017 – november 2018 i region Bergslagen är cirka 9 miljoner kronor.

– Under hösten har ökningen av anmälda och fullbordade brott ökat kraftigt. De drabbade blir av med mycket pengar och även om vi i många fall kan hindra en del transaktioner så är det mycket pengar som försvinner, säger Leif Lexon, chef för bedrägerigruppen i polisområde Örebro län som är en del av polisregion Bergslagen.

Så här går bedrägeriet till:

  • Brottsupplägget varierar något men handlar oftast om att bedragaren ringer upp målsägare och ber om kortuppgifter eller koder till bankdosan alternativt ber målsägaren att logga in på banken via bankdosa eller Bank-id.
  • Bedragaren utger sig framförallt för att vara från olika företag och banker, men även myndigheter. Vilseledandet förstärks många gånger av att det ser ut som att det är exempelvis banken som ringer. Bankens eller företagets telefonnummer står på mottagartelefonens skärm men samtalet kommer inte därifrån. Bedragaren använder en teknik som kallas spoofing som innebär att det ser ut som om samtalet kommer från en trovärdig källa. Målet är alltid detsamma, att förmå personen att ge ut koderna till bankdosan eller logga in på sitt bankkonto via sitt mobila Bank-id.
  • Polisen vidtar initiala utredningsåtgärder så snart anmälan kommit in. Utredningarna är omfattande och geografiskt spridda över landet.

– Vi för hela tiden en dialog med bankerna för att förbättra säkerheten men det viktigaste brottsförebyggande arbetet kan man göra själv. Det är viktigt att prata med de äldre och varna dem att inte lämna ut bankkoder eller att logga in på sin internetbank om de blir uppmanade att göra så. Banker ringer aldrig upp sina kunder och ber om dessa uppgifter, säger Leif Lexon.

Detta kan du göra själv för att undvika att bli drabbad:

  • Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Polisen rekommenderar alla att prata med äldre närstående och varna dem för att lämna ut bankkoder eller logga in på bankkonto vid uppmaning.

FIKK - För att alla behövs