Bedragare utgav sig för att vara polis

En bedragaren ska utgett sig för att vara polis och hjälpa en kvinna att spärra sitt bankkort. Därefter ska denne tagit ut pengar från kortet.

· Publicerad: 12 augusti 2022 · 10.54.

Polisen kunde under torsdagen skriva om att en äldre kvinna blivit utsatt för ett bedrägeri. Bedragaren ska utgett sig för att vara polis och hjälpa kvinnan att spärra sitt bankkort. Därefter ska denne tagit ut pengar från kortet.

Brottet blev rapporterat till polisen av en anhörig till kvinnan. Det ska ha inträffat under onsdagen. En okänd person ska ringt upp kvinnan och påstått att hon har en obetald faktura.

Annons ▾

Senare på kvällen har en man kommit till kvinnan och sagt sig vara från polisen och att han ska hjälpa henne spärra kortet då flera äldre blivit lurade. Istället ska mannen tagit ut flera tusen kronor från kvinnans kort.

Polisen har sett en ökning av bedrägerier

Polisen i Örebro har de senaste veckorna sett en ökning av antalet bedrägerier över telefon. Ofta har personen uppgett sig vara från ett inkassobolag och sagt att man har en skuld av något slag som bolaget hävdar de ska hjälpa till att ta hand om. Därefter blir personen ”kopplad” till en banks säkerhetsavdelning som ska hjälpa personen.

Allt detta är en bluff och den utsatte blir av med stora summor pengar och ofta är det äldre som blir utsatta. Seriösa företag eller banker ringer aldrig upp en kund och beter sig på det här viset. Om samtalet känns konstigt, lägg på. Du som anhörig kan gärna prata med dina äldre släktingar om hur man skyddar sig.

Tips – så undviker du att bli lurad

• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
• Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
• Swisha aldrig någon okänd person pengar för att justera det som personen påstår ska ha blivit fel.
• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

FIKK - För att alla behövs