Kollektivtrafiken i Örebro län riskerar underskott på 104 miljoner
Ett budgetunderskott på 104 miljoner, det riskerar kollektivtrafiken i Örebro län att få. Detta skriver Sveriges Bussföretag under måndagen.
Förbundet Sveriges Bussföretag skriver under måndagen att inflationen slår hårt mot kollektivtrafiken. Och att Region Örebro riskerar ett budgetunderskott på 104 miljoner.
— De svenska regionernas budget för kollektivtrafik kan vara grovt underskattade. Regionernas prognoser räknar i snitt på en inflationsökning på 4,6 procent, i stället för Konjunkturinstitutets prognos på 8,8 procent är den stora anledningen. Det kan innebära ett budgetunderskott på upp till 3 miljarder för hela landet och 104 miljoner för region Örebro. Det visar en ny rapport från EY, som gjorts på uppdrag av Sveriges Bussföretag.
Annons ▾
Kostnaderna förväntas stiga kraftigt
Den svenska kollektivtrafiken omsätter cirka 60 miljarder kronor årligen. I den nya rapporten Analys av kollektivtrafikens ekonomi och ekonomiska utmaningar visar att kollektivtrafiken står inför ett utmanande år med kostnader som förväntas stiga kraftigt.
Om kostnaderna ökar i samma takt som den prognosticerade inflationen krävs ett tillskott på drygt 3 miljarder för att nå budgetbalans. Det finns även en risk för att intäkterna är överskattade för 2023.
Sveriges Bussföretag menar att detta kommer få konsekvenser
Enligt Sveriges Bussföretag riskerar budgetunderskottet att få stora konsekvenser för resenärerna.
— Underskottet riskerar att leda till neddragningar i form av minskad turtäthet. Det kommer leda till att färre personer väljer att resa med kollektivtrafiken och därmed är vi inne i en negativ spiral. Nu är det i stället tid att öka attraktionskraften för det kollektiva resandet så att fler väljer att ta bussen när de ska resa till arbete, skola och fritidssysselsättningar. Inte minst då det är det mest klimatsmarta transportsättet, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Så kan Örebro län påverkas
Utan att jämföra de olika regionernas satsningar på sin kollektivtrafik kan vi konstatera att det handlar om stora summor i stora regioner som Stockholm.
I invånarmässigt mindre regioner som Örebro får å andra sidan kostnadsökningar som i absoluta tal är mindre stor påverkan då dessa regioners budgetar som helhet är mindre, för Örebro motsvarar den kostnadsökningen drygt 10%. Ett redan glest kollektivtrafiknät riskerar att bli glesare.
Rapporten är framtagen av EY, på uppdrag av Sveriges Bussföretag och inkluderar statistisk från 20 av landets 21 regioner.